woensdag 2 januari 2013

Cargo Vélo, fietskoerierdienst met 'geoliede' benen


Om aan ons hoofdstukje over de Wassende Maan nog een mooi vervolgstuk te breien, zijn we met Sander van Cargo Vélo op pad geweest. Deze fietskoerier maakt met zijn speciaal ontworpen ‘bakfietsen’ de Gentse binnen- en buitenstad (on)veilig. Voorlopig heeft hij er twee: één met een laadbak vooraan, eentje met ruimte achteraan. Deze kanjers heeft hij samen met zijn vriendin voorbije zomer meegebracht uit Wenen. En wat had je anders verwacht: heel de trip werd al fietsend afgelegd.




Wat heeft Cargo Vélo nu te maken met de Wassende Maan? Wel, dat is een van zijn beste klanten.Wat voorheen rondgevoerd werd met de auto, wordt nu op twee wielen en zonder benzinetank verspreid. Met de groente- en fruitpakketjes fietst hij van depot tot depot om de juiste hoeveelheid af te leveren. Van een duurzaam proces gesproken. Er komt praktisch geen druppeltje olie of elektriciteit aan te pas. Enkel zijn ‘geoliede’ – bij wijze van spreken dan toch - benen draaien de trappers rond.





Op vrijdagochtend 21 december, maakten wij ons klaar voor een fietstochtje door het ons geliefde Gent – nog nooit reden we met zulke goede fietsen door het Gentse. Na de typische ‘studentenfietskrotjes’ bleken zelfs de tramsporen geen obstakel meer te vormen. Om een getrainde fietser als Sander bij te benen – of ‘bij te trappen’ om in de context te blijven - heb je trouwens meer dan twee benen nodig. De liefde voor de fiets is dan ook niet ver te zoeken bij hem. Al in zijn bio-ingenieuze studentenjaren was de fiets zijn ideale vervoersmiddel. In 2007, tijdens een intense Erasmuservaring in Wenen, ontdekte hij het fenomeen transportfietsen en raakte hij erdoor gefascineerd en sinds oktober 2012 is het niet langer een fascinatie, maar ook een vleesgeworden droom: Cargo Vélo werd geboren. Van reizen, praktische verplaatsingen tot voltijdse job: een mens zou voor minder z’n dromen beginnen nastreven.




Het is ook een feit dat een fiets in ’t stad nu eenmaal heel wat meer voordelen heeft dan een olieafhankelijk voertuig. Aan parkeerplaatsen geen gebrek – tenzij je, je fiets aan een van de Gentse stations wil kwijtraken op vrijdagmiddag … kleine invasie (‘uitvasie’) van de kotstudenten en ander treingespuis. Je hoeft niet te betalen voor een plaatsje voor je fiets. Je vermijdt ellenlange files. Je kan als het ware koning auto verre achter je laten. Sander bewijst dat je ook met een fiets gevuld met een pak extra kilo’s, de straten kan doorkruisen. Daarenboven zijn de uitlaatgassen van een fiets niet eens het vernoemen waard.

Hup met die beentjes!




Sander from Cargo Vélo made his dream come true: he has become a bike courier. At first, cycling was 'only' a passion, but now it is a fulltime job. He works in Ghent while enjoying his bicycle. Last summer Sander and his girlfriend brought two special cargo bikes all the way from Vienna - where he got the inspiration for Cargo Vélo during an Erasmus experience. And now, he is delivering different packages for different companies/organisations from one side of Ghent to the other side with those huge bikes! Much faster, cheaper, greener, healthier and nicer than delivering it by car - and you will discover muscles in your legs you never even thought you had. 

Riding through Ghent by cargo bike is an exciting thing to do on a Friday morning. We had the opportunity to experience it ourselves and felt the 'bike-spirit'. One of the biggest clients of Cargo Vélo is 'de Wassende Maan', that's the cooperative that makes organic fruit and vegetable packages, where we helped the other day. So the fruit and vegetable packages discovered Ghent without a drop of oil.


Go with those legs of yours!





Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Al wie graag een berichtje achterlaat of een reactie schrijft: laat maar komen!